ІТ право: проблеми і перспективи розвитку в Україні (четверта міжнародна щорічна конференція)
Пахомов Владислав
cтудент-магістр, спеціальність «Комп’ютерні науки»,
Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна
Крюков Валентин
cтудент-магістр, спеціальність «Комп’ютерні науки»
В сучасних умовах ведення бізнесу в сфері торгівлі особливого значення набуває використання інформаційних технологій. Це стає основним інструментальним засобом підвищення конкурентоспроможності компаній, досягнення оперативних і стратегічних цілей щодо збільшення прибутковості діяльності, розширення ринку тощо. Разом з тим, як свідчать статистичні дані, спостерігається зростання ризиків реалізації ІТ проектів, пов'язане з правовою неврегульованістю використання інформаційних технологій у цій сфері.
У наш час торгівля перестає бути локальною: магазини одягу, техніки, та навіть канцтоварів, працюють не тільки за своєю фізичною адресою, а й в online режимі, охоплюючи набагато більше клієнтів. Все більше підприємців розширюють свій бізнес за допомогою створення та веденню соціальних мереж та сайтів. Деякі навіть припиняють роботу в offlineрежимі та повністю переміщуються в інтернет. Все це відбувається тому, що online торгівля має ряд переваг [1]:
- вартість оренди: за оренду торгової точки підприємцям доводиться платити значні суми, в той час як власникам інтернет-магазину доводиться платити тільки за хостинг, що є набагато меншою сумою;
- швидкість запуску: час запуску інтернет-магазину від двох тижнів до одного місяця, на відміну від offline торгової точки;
- охоплення аудиторії: продавець може взаємодіяти з клієнтами з різних міст, що майже неможливо при offline торгівлі;
- постійна доступність: сайт буде працювати цілодобово, на відміну від offlineторгової точки;
- поріг входження: розробка та впровадження інтернет-магазину набагато дешевше, ніж відкриття offline торгової точки;
- вартість утримання: плата за хостинг та за роботу продавця-консультанта значно нижча, ніж плата за оренду, комунальні послуги та заробітна плата працівникам в offlineторговій точці;
- вартість реклами: ефективність реклами в online режимі в багатьох випадках є набагато більшою, а вартість – набагато нижчою;
- різноманітність асортименту: інтернет-магазин, як правило, має можливість представити набагато ширший асортимент;
- автоматизація: більшу частину процесів в online режимі можливо автоматизувати та не втручатись в них;
- аналітика: в online режимі можна відстежувати майже кожну дію клієнта на власному сайті, аналізувати рекламні компанії тощо.
Відвідувачі інтернет-магазину після взаємодії зі сторінками сайту обирають товари, які їх зацікавили, та додають обрані позиції до корзини. Переходячи до корзини покупець ще раз ознайомлюється з доданими товарами, їх характеристиками та вартістю та вписує свої дані для отримання товару. Після цього він може обрати спосіб доставки та оплати. Зазвичай це була оплата при отриманні у відділенні пошти або переказ коштів. Останній оплата при отриманні:
- покупець отримує та перевіряє товар, після чого одразу розраховується;
- оплата за допомогою інтернет-банкінгу: покупець отримує повідомлення про списання коштів з картки, яке треба підтвердити або скасувати в додатку, або в особовому кабінеті на сайті банку;
- оплата за допомогою електронних грошей: покупець виконує оплату за допомогою електронного гаманця на якому знаходяться його кошти;
- оплата за допомогою банківських переказів: покупець отримує реквізити для оплати, після чого перераховує на них кошти та зберігає чек або витяг для подальшого повідомлення продавця про оплату;
- оплата за допомогою платіжних систем: покупець заповнює такі поля як номер карти, строк дії, CVV код, після чого з його картки виконується списання коштів;
- оплата за допомогою терміналів оплати: покупець перераховує кошти на отримані ним реквізити за допомогою терміналу самообслуговування.
Останнім часом на різноманітні сайти додають можливість замовлення та оплати товару за допомогою телеграм боту. Поки що небагато покупців використовують телеграм боти, але їх кількість невпинно збільшується. Адже при оплаті замовлення за допомогою реквізитів через телеграм бот, покупець не повинен телефонувати на «гарячу лінію» або надсилати лист на email для підтвердження часу оплати або номеру операції. Достатньо надіслати на телеграм бот «скріншот» проведеної операції або виписку, що мінімізує непотрібне спілкування з операторами після оплати замовлення. Окрім того, за допомогою цього ж бота магазин може інформувати покупця про промо акції та новинки, що надає змогу надалі виконувати повторні продажі та ще більше залучати клієнтів.
Таким чином, проведений аналіз дозволяє зробити висновок, що розвиток інформаційних технологій в сфері онлайн-торгівлі характеризується стійкими позитивними трендами, додаються нові можливості для більшої зручності використання і підвищення функціоналу онлайн-ресурсів. Це, в свою чергу, потребує правового підґрунтя для використання інформаційних технологій у цій сфері.
Список використаної літератури
- 10 преимуществ интернет-магазина перед обычной торговой точкой. URL: https://www.imagecms.net/blog/e-commerce/10-preimushchestv-internet-magazina (дата звернення: 22.11.2020)
- Петроченков А.С. Новиков Е.С. Идеальный Landing Page. Создаем продающие веб-страницы. Питер. 2015. 320 с.